Verandering is niet altijd makkelijk, dat weten wij ook. Wij hebben dagelijks contact met dierenartsen en paraveterinairen die met verandering te maken hebben. Dat kan zijn een relatief kleine verandering zoals het aanmaken van een nieuwe medewerker in Animana of een grote verandering zoals een implementatie van bijvoorbeeld automatisch herinneren.

Om terug te komen op de nieuwe medewerker, het aanmaken van een nieuwe gebruiker in Animana is slechts een fractie van de de impact die deze verandering heeft op het team van een kliniek. Deze medewerker zal ingewerkt moeten worden, bekend worden met de werkzaamheden en de bedrijfscultuur binnen de kliniek. Dit betekent in sommige gevallen dat het bestaande team extra diensten doet of meer taken erbij krijgt. Kortom veranderingen van welke grootte dan ook, beïnvloeden de dagelijkse gang van zaken. Hoe jij omgaat met deze veranderingen bepaalt hoe veranderingen jouw werk en jouw leven kunnen beïnvloeden.

Wij geven hieronder vijf tips over hoe om te gaan met verandering:

 

1. Change your mindset – Maak keuzes

Hoe meer je gebruik maakt van je mogelijkheid om keuzes te maken en hoe meer je je mindset richt op het positief aanpassen aan een verandering, hoe veerkrachtiger je omgaat met de impact die een dergelijke verandering zal brengen.

Als mens blijven wij graag hangen in onze comfortzone. Ons onderbewustzijn vindt dit prettig omdat het ‘vertrouwd’ is. Verandering omarmen is nagenoeg altijd een stap naar het onbekende. Wij ervaren bij verandering naar het onbekende vaak angst en een beperking waar wij onszelf van overtuigen. Wij willen als mens van nature geen verstorende gevolgen van verandering ervaren.

Gelukkig hebben wij keuzevrijheid. Als mensen kunnen wij een verandering omdraaien naar het positieve. Wij kunnen veranderingen (of gebeurtenissen) niet altijd controleren, maar wij kunnen wel controleren hoe wij reageren op de impact hiervan.

2. Vind betekenis

‘Ik weet niet zeker of dat wel de juiste beslissing is’

Jij twijfelt! Herkenbaar? Net als iedereen twijfel jij over de juiste beslissing. Wel of geen bloedonderzoek doen bij dit huisdier? Wel of geen röntgenfoto maken? Opnemen of toch naar huis sturen met medicatie? Vragen die jij jezelf waarschijnlijk enkele malen per dag stelt. Toch weet jij altijd wel het juiste te doen, datgene wat op dat moment belangrijk is.

Weten wat belangrijk is geeft een doel en bepaalt de richting. Met een gevoel van doel en betekenis heb je duidelijkheid en focus. Beide elementen zijn essentieel om de impact van verandering succesvol te kunnen omarmen. Het hebben van een doel of betekenis betekent dat je buiten de grenzen van je comfortzone durft te stappen.

3. Heb nooit spijt

‘Maar dat hebben we altijd zo gedaan’

Heb je het bovenstaande onlangs gedacht of uitgesproken? Wellicht heeft het je beperkt in kansen en nieuwe mogelijkheden. Of het nu gaat om een handeling in de spreekkamer, in een gesprek met een vertegenwoordiger of in het contact met een huisdiereigenaar?

Wat had het je kunnen opleveren als je was meegegaan met het, op het eerste gezicht, vreemde verzoek van die klant? Had het misschien een erg loyale trouwe klant kunnen worden, die zorgt voor meer winst voor de kliniek?

Spijt heeft een grote impact op de manier waarop je op verandering reageert. Het kan je tegenhouden, het loslaten hiervan zorgt voor verandering. Terugkijken op opgedane ervaringen en hieraan vasthouden kunnen kansen in de toekomst belemmeren.

4. Maak een lijst van dingen die je eng vindt

Verandering is eng en het gaat erom dat je vanuit je comfortzone in het onbekende durft te stappen. Ons onderbewustzijn moet vertrouwd raken wanneer je uit je uit die comforzone stapt en angstaanjagende dingen doet. In feite willen we ons onderbewustzijn trainen. Namelijk dat het gelooft dat uit je comfortzone stappen en het doen van enge dingen, de normaalste zaak van de wereld is.

Maak een lijst van enge dingen die je graag zou willen doen, maar waarvoor je te bang bent geweest om te doen. Zet het plan op en ga deze dingen doen. Maak plezier, daag jezelf uit, laat jezelf wennen aan het gevoel dat je bang bent en in het onbekende stapt.

5. Focus

Stress is een normale reactie op veranderingen en uitdagingen in het dagelijks leven. Op korte termijn kan stress je helpen beter te presteren onder druk, maar constante stress kan problemen opleveren voor jouw gezondheid.

Het vinden van positieve manieren om met de stress en druk waarmee we dagelijks worden geconfronteerd om te gaan is de sleutel tot ons overleven, zowel fysiek als emotioneel. Kleine veranderingen kunnen al een positief effect hebben op het dagelijks werk in een kliniek.

Enkele kleine veranderingen die snel en succesvol toe te passen zijn:

 

1. Een duidelijke structuur:

  • Gebruik de agenda om een duidelijke indeling van de dag te maken.
  • Werk met kleuren in de afspraken agenda, dit houdt alles overzichtelijk.

2. Werk met de takenlijst:

  • Gebruik de Taken optie in Animana. Het werken met deze ‘lijstjes’ geeft overzicht en structuur.

3. Laat Animana voor jouw werken: