Vanaf het moment dat je in de rij aansluit om te wachten tot je mag instappen zit je vol verwachtingen. Je hebt de achtbaan al goed kunnen bekijken en je hebt ondertussen wel een aardig idee hoe de rit zal gaan verlopen. Waarschijnlijk dacht je in december 2019 precies hetzelfde over het nieuwe jaar. Goede voornemens, plannen gemaakt, goals gezet, maar nog voor het ‘optakelen’ goed en wel voorbij was begon de ‘rit’ al.

Als je ooit in een achtbaan hebt gezeten dan weet je dat een rit nogal roerig kan verlopen. Soms zelfs heel anders dan dat je vanaf een afstandje, vanaf de grond, kon inschatten. Het enige dat tijdens de rit echt zeker is, is dat deze uiteindelijk tot een einde komt. Zo ook 2020, een jaar waarbij je misschien zal terugkijken op vervelende momenten, mooie momenten maar zeker een jaar waarvan je je ‘de rit’ altijd zal blijven herinneren. Het zijn uiteindelijk de ‘ups en downs’ die de herinnering maken.

Net als bij een echte rit in een achtbaan zal je ervaringen meenemen. 2020 is dan misschien wel een minder leuke tijd geweest met veel ‘downs’. Het zijn uiteindelijk wel die ‘downs’ waar je later het meeste van meeneemt. Heb je dit jaar dat gekke onderbuikgevoel gehad op het moment dat je een afdaling zag komen? Heb je jezelf van tevoren goed schrap gezet? Viel het uiteindelijk achteraf wel mee? Komt dat omdat je op tijd geanticipeerd hebt? Voelde dit als een overwinning (groot of klein)? Mooi, dan weet je precies wat je moet doen wanneer je de volgende achtbaan instapt.

Nu de ‘rit’ bijna achter de rug is kunnen we langzaam gaan terug kijken. 2020 heeft veel snelle ups en downs gehad en dit jaar zal ook op de komende jaren een blijvende impact hebben. Na dit jaar zullen veel dingen niet meer hetzelfde zijn, maar na iedere down komt een up. Een nieuw moment om op adem te komen, de ervaring te overzien en vooruit te kijken.

Tip 1: Het blijvende ‘nieuwe normaal’ 

Het “nieuwe normaal” is een blijvertje! Je vraagt je nu vast af wat wij hiermee bedoelen? Simpel; heb jij dit jaar huisdiereigenaren bepaalde diensten of een level van service aangeboden anders dan voorheen, dan kan dit zomaar het nieuwe normaal worden.

Als voorbeeld. De kapper van de auteur van dit artikel werkte voorheen nooit op afspraak, en wilde daar ook nooit over nadenken. Nu hij opeens op afspraak moest gaan werken ziet hij de voordelen daarvan. En wat blijkt, bijna alle vaste klanten vinden het een verbetering van de dienstverlening. Een win-win dus.

Waren die rustigere wachtkamers prettig, is het inloopspreekuur vervallen, misschien is het videoconsult een vaste nieuwe dienst geworden, of is SMS een vaste service geworden? Wil je misschien nog nieuwe dingen implementeren of uitproberen, dan is het nu je kans! Tegen welke dingen loop je aan in de praktijk? Is het vooruitbestellen van voeding een goed idee – omdat de opslag in de kliniek nooit groot genoeg is? Of willen huisdiereigenaren beter en sneller op de hoogte gehouden worden van een behandeling of bijvoorbeeld over wanneer een medicament (thuis) toegediend moet worden? Ga met je klanten in gesprek, inventariseer wat wel en niet werkt en implementeer dit in het ‘nieuwe normaal’ van 2021.

Tip 2: Plan B

Wie had kunnen bedenken dat café’s, musea, dierenparken etc. ooit hun deuren zouden moeten sluiten? Tijdens het begin van de pandemie was het dezelfde vraag voor de dierenarts, is het een essentieel beroep? Gelukkig mochten de praktijken open blijven en de dagelijkse werkzaamheden (met extra maatregelen) uitvoeren. Nu tijdens deze ‘harde lockdown’ is het zelfs al geen vraag meer. Het is een essentieel beroep (en dat wisten wij natuurlijk allang).

Het hebben van een ‘Plan B’ blijkt uiteindelijk essentieel. Soms zie je verandering niet aankomen waardoor je snel moet schakelen. Het gaat er in die zin niet direct om dat je hele draaiboeken maakt en de spatschermen al in huis hebt, maar meer dat je rekening houdt met het onbekende. Je weet immers niet wat de volgende uitdaging kan zijn. Maar iets ‘eenvoudigers’ als één dag stroomuitval in de straat, of plotseling uitval van personeel kan al voor behoorlijk wat onrust zorgen in de praktijk. Als 2020 je één ding heeft geleerd is dat jij snel kunt schakelen en voor complexe problemen oplossingen weet te verzinnen. Die keer stroomuitval of personeelstekort is vanaf 2021 geen probleem meer om je heel erg druk over te maken, toch?

Tip 3: Heb lol en geniet

Veel medewerkers van IDEXX Veterinary Software & Services komen uit het vak. Velen van ons zijn zelf ook dierenarts of paraveterinair en weten als geen ander hoe leuk het vak is. Vanuit onze thuiskantoren zagen wij hoe 2020 voor jou als gebruiker, dierenarts, paraveterinair, receptionist, stagiair(e), student, schoonmaker en ondersteunend personeel verliep. Tijdens onze (privé) bezoeken, met onze eigen huisdieren, bij de dierenarts viel ons op onder welke uitdagingen jullie nog steeds de beste zorg konden leveren. We zagen ondanks de mondmaskers en spatschermen ook jullie altijd vriendelijke glimlach en de lol die jullie nog steeds hebben tijdens het uitoefenen van dit prachtige vak. Uiteindelijk stap je daarvoor ook de achtbaan in, voor de lol!

Zoals onze Nederlandse IDEXX VSS Consultant Pieter Stokman altijd afscheid neemt. “Bedankt voor het lachen, bedankt dat je er was”. Wij kijken uit naar de nieuwe rit: 2021!