Marketing; het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als dierenarts, praktijkmanager of paraveterinair. Wellicht denk je bij ‘marketing’ aan advertentie in de krant, marketingmateriaal zoals een bedrukte pen of kladblok met een logo of misschien wel iets groters als sponsoring van een lokaal voetbalteam. Misschien niet iets wat jij als dierenartspraktijk doet maar waarschijnlijk ben je wel actief op Facebook en Instagram. Een advertentie, een column of een bijdrage aan een lokaal initiatief of evenement komt ook nog wel eens voor. Het is belangrijk om zichtbaar te blijven want je zorgt met het bovenstaande bij (jouw al bestaande) klanten voor merkbeleving. Door verhalen en informatie te delen blijf je een onderdeel van het gedachtenproces van de klant, maar de vraag die je hierbij altijd moet stellen is; levert het ook wat op?

“Als je het niet kunt meten is het waarschijnlijk niet de moeite waard.”

Het is lastig te zeggen of de tijd die je besteedt aan het onderhouden en uitvoeren van de marketingactiviteiten voor jouw praktijk ook de moeite waard zijn. Om het simpel te zeggen; sommige dingen moet je gewoon doen, maar er zijn ook dingen doe je soms beter kunt laten.

Er zit wel een verschil in hoe je de marketingactiviteiten of uitingen kunt uitvoeren. Als voorbeeld: iedere dag een post plaatsen en de interactie zoeken met volgers kan veel doen voor de merkbeleving van jouw praktijk maar is het schaalbaar op de langere termijn, wat is de ROI en verhoogt jouw inzet de ATF? Bijvoorbeeld doordat huisdiereigenaren beter geïnformeerd zijn en daardoor tijdens een consult eerder ja zeggen op diagnostiek of uit zichzelf bij de balie vragen om preventieve anti-parasitica?

ROI en ATF, wat zijn dat?

Als je deze afkortingen in het Engels uitspreekt komen ze je misschien wel bekend voor. Het zijn twee belangrijke termen om succes te meten. Voor de volledigheid geven wij nog een derde afkorting, namelijk KPI.

Return on Investment

De Return On Investment (ROI) geeft het rendement op de investering aan. Indien de investering een verlies oplevert, dan is de return on investment negatief. Door de ROI te berekenen wordt inzichtelijk gemaakt hoe bepaalde marketingkanalen en -activiteiten bijdragen aan het algemene succes van de praktijk.

Average Transaction Fee

De Average Transaction Fee (ATF) geeft de gemiddelde waarde aan van één transactie in de praktijk. Als voorbeeld: Het gemiddelde gefactureerde bedrag tijdens een bezoek aan de praktijk.

Key Performance Indicators

Key performance indicators (KPI) zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. KPI’s worden gebruikt om het succes van een organisatie in het algemeen objectief te kunnen meten, of om het succes van een bepaalde actie of campagne te peilen. Deze eenheden maken de mate van succes en de voortgang van het nastreven van langetermijndoelen inzichtelijk.

Nu even over praktijkmarketing

Nu je het bovenstaande gelezen hebt weet je dat je ook marketingactiviteiten kunt meten. Je kan met behulp van verschillende tools het resultaat van jouw marketinginzet zichtbaar maken. Zo kom je dus met behulp van KPI achter de ROI en ATF.

Als voorbeeld:

  1. Je activiteiten op Facebook zijn inzichtelijk te maken via het paginabeheer. Facebook maakt mooie rapporten met trends, bezoekers op de pagina en het resultaat van jouw interactie met deze groep. Met behulp van rapporten uit Animana of het Dashboard van Animana Pulse kan je inzichtelijk krijgen of de data van Facebook ook geleid heeft tot meer resultaat in de praktijk.
  2. Je hebt een uitstekende website en besluit om als aanvulling op de herinneringen ook informatie over bijvoorbeeld vaccineren (de hoe, wat en waarom) in verschillende blogs op de website te publiceren. Met behulp van Hyperlinks en “meer informatie” knoppen stuur je huisdiereigenaren door naar de website. Met behulp van Google Analytics en Animana Pulse kan je zien of de ATF van de vaccinatie consulten positief veranderd is.

Verschillende soorten praktijkmarketing

Voor de dierenartspraktijk zijn er 2 soorten marketing. Een dierenartspraktijk heeft namelijk iets geks. Anders dan bijvoorbeeld een kledingwinkel gaan mensen alleen naar een dierenkliniek wanneer er daarvoor een directe aanleiding of noodzaak is, als het goed is zie je namelijk geen “funshoppers” in jouw praktijk.

1. “Non intent” marketing

Een huisdiereigenaar hoeft niet naar de praktijk te komen of is dit ook niet van plan binnenkort. De marketing die je hierbij doet richt zich meer op “merkbeleving”.

Voorbeelden hiervan zijn:

    • Social Media
    • Advertentie in een krant
    • Sponsoring van een braderie

2. “Intent” marketing

Op de juiste plek, het juiste moment, de juiste informatie geven. Voorbeeld van een doelgroep: huisdiereigenaren die met hun dier naar de dierenarts willen of moeten.

Voorbeelden hiervan zijn:

    • Website van de praktijk
    • Google Adwords
    • Blogs en artikelen over aandoeningen (vindbaar via Google)
    • Herinneringen voor vaccinatie
    • Adviesbrieven na behandeling of bezoek

Marketing voor de dierenartspraktijk kost soms veel tijd. Om deze inzet zo effectief mogelijk te laten zijn heb je inzicht nodig in het resultaat. Je wilt in zo min mogelijk tijd een zo groot mogelijk effect genereren. Zo kan je er bijvoorbeeld achterkomen dat het plaatsen van een post en reageren op Facebook een bijdrage levert aan de merkbeleving, maar het maken en plaatsen van een artikel op jouw website (vindbaar in Google, delen op social media) bij bezoeken aan de praktijk direct het ATF verhoogt. Daarbij werk je onbewust weer aan merkbeleving, je bent namelijk de kennis en kunde van jouw praktijk aan het etaleren.


Ook interessant: