Deze 5 goede voornemens geven jouw kliniek een boost in 2019.

Wij zijn alweer even in het nieuwe jaar. Misschien heb jij afgelopen jaar besloten om dit jaar enkele dingen anders aan te pakken. Natuurlijk liggen persoonlijke voornemens voor de hand zoals meer sporten, afvallen, gezonder eten of stoppen met een bepaalde gewoonte. Wellicht heb jij er wel een gemaakt en lukt dat vol houden tot nu ook wel aardig. Top, dan ben je goed opweg. Maar hoe zit het met goede voornemens op professioneel vlak? Misschien nog niet aan gedacht. In dat geval hebben wij 5 goede voornemens voor jouw kliniek.

Het is nog niet te laat om hiermee te beginnen!

1. Vernieuw de foto’s op je website (of je hele website)

Was je bij de titel al van plan om hiermee aan de slag te gaan dan denk je bij dit punt waarschijnlijk: “Appeltje eitje, dit kunnen we direct afvinken.” Het tegendeel is waar. Want wanneer je er geen prioriteit van maakt, kan dit weleens tegenvallen. Wanneer je willekeurig tien minuten googled naar een kliniek bij jou in de buurt, kom je al snel veel verouderde websites tegen. Dit is jammer, jammer voor de kliniek in kwestie, want jij weet dit nu en gaat natuurlijk je uiterste best doen om voor het einde van januari de eerste foto’s te vervangen.

Kies weloverwogen de foto’s die je wilt plaatsen. Dus neem bijvoorbeeld geen stockfoto’s met lachende mensen die jijzelf nog nooit hebt ontmoet of die nooit in jullie kliniek zullen verschijnen. Zorg voor foto’s die herkenbaar zijn en waarmee een huisdiereigenaar zich kan identificeren. Wanneer het de voorkeur heeft om eigen fotos te maken, zijn vaak de camera’s op de smartphone van voldoende kwaliteit. Wil je het professioneler aanpakken, dan is een fotograaf meestal ook zo ingehuurd. Je zult uiteindelijk zien dat het de kleine investering waard is geweest.

2. Probeer een nieuwe tool uit om je eigen werk of jouw kliniek te verbeteren

Het meest bekende  voornemen dat er is. ‘Aankomend jaar ga ik iets doen wat ik nog niet eerder heb gedaan, ik ga voor een betere versie van mijzelf.’
Waarom zou je dit beperken tot de sportschool of gezonder eten? Dit kan ook prima op de werkvloer. Dan hebben wij het natuurlijk niet over Yoga aan de operatietafel.

Maar denk eens aan een cursus of training om nieuwe kennis en inzichten te verkrijgen. Dit is een goede investering voor de kliniek, het team maar ook voor de betreffende medewerker. Daarnaast zijn er ook verschillende tools in Animana die het werken in jouw kliniek makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan het online boeken van afspraken door diereigenaren via Vetstoria of maak gebruik van de SMS functie om jouw klanten snel van belangrijke informatie te voorzien. Onzer ervaring leert dat het toevoegen van een dergelijke functionaliteit het team een boost geeft, mensen raken geïnspireerd en nieuwe functies dragen bij aan een verbeterde workflow.

3. Doe iets terug voor jouw klanten

Nog nooit een puppy party, vuurwerk middag of open dag gehouden? Misschien is zoiets dan niet iets voor jou.

Maar er zijn meer manieren waarop je iets kunt doen voor je klanten. Denk bijvoorbeeld aan een lezing over een onderwerp dat een grote groep aanspreekt of een hondenwandeling. Het kan ook kleiner zoals een foto actie via social media van het leukste huisdier van de maand of tijdens feestdagen en verjaardagen kun je een presentje geven aan klanten die jouw kliniek bezoeken.

Tip! Wil je toch iets organiseren in jouw dorp of stad, dan biedt deze meetup website wellicht uitkomst voor  wat betreft de organisatorische kant.

4. Wees persoonlijker

Steeds meer consumenten willen graag persoonlijk contact. Daarnaast zien ze liever dat een dienstverlener meer of iets langer de tijd neemt dan dat het snel (en goed gaat). De klant bepaalt overigens de waarde van jouw dienst pas nadat deze de spreekkamer verlaten heeft, jij vraagt alleen de prijs. Waarde en prijs zijn dus twee verschillende dingen. Persoonlijker contact is goed te implementeren. Herinner jouw klant bijvoorbeeld vooraf aan de afspraak of stuur een email na afloop van het bezoek. Animana biedt enkele tools die inzicht geven in het klantcontact en de zogenaamde klantreis. Deze tools kunnen direct ingezet worden om het persoonlijke contact met de klant in jouw kliniek te evalueren.

Tip: Wij schreven al eens eerder over de klantreis in ons blog: “Een vlekkeloze klantreis begint in de wachtkamer”.
Deel 1: Van waardebepaling tot verwachtingsmanagement.
Deel 2: Klantreis, het begint met een afspraak.

5. Doe meer met je collega’s

Misschien heb je er niet direct bij stilgestaan maar als jij fulltime werkt, bestaat de kans dat jij jouw collega’s vaker ziet dan je eigen partner. Dan hebben we het alleen over de uren dat je wakker bent. Het is daarom wel fijn wanneer je het ook goed met je collega’s kunt vinden. Het is soms zelf beter om een vervelende partner te hebben dan een vervelende collega.

Maar waarom zou je altijd over werk praten in de kliniek? Hebben jullie weleens tijd voor een kop koffie of thee met het hele team om even op adem te komen Het zijn deze kleine momenten die de werksfeer bevorderen. Het is de kunst om dan in die momenten niet de wekelijkse agendapunten van de teammeeting door te nemen maar toon betrokkenheid naar elkaar. Weet welke hobby je collega heeft of waar je collega blij van wordt.

Te druk in de kliniek, dat is geen excuus meer. Blok nu direct voor de rest van het jaar de agenda tussen 11.00 en 11.15 dan weet je zeker dat er de rest van het jaar tijd is voor die welverdiende pauze na alle ochtend hectiek.