Deel 1: De prijs verhogen, hoe en waarom?

Om verschillende redenen is een prijsverhoging een gevoelig onderwerp. Toch is het belangrijk om jouw dierenkliniek rendabel te houden. Een kleine prijsverhoging, zoals een inflatiecorrectie, aan het begin van het jaar is gebruikelijk.
Een ‘echte’ prijsverhoging is vaak lastiger uit te leggen aan de klanten maar ook aan het team. Desondanks zijn ook deze prijsverhogingen onderdeel van het prijsbeleid in een dierenkliniek.

Hoe ga je hier nu mee om? Kijk eerst kritisch naar je eigen prijzen in de kliniek. Vraag ik genoeg voor mijn producten en diensten. Te weinig vragen kan ervoor zorgen dat er weinig ruimte is voor toekomstige investeringen. Wanneer is het juiste moment om prijzen aan te passen? Er is nooit een juist moment omdat er altijd enige weerstand zal zijn. Een moment waarop veel prijzen worden aangepast is wanneer inflatiecorrectie wordt toegepast. Op dit moment is het verstandig om ook het algehele prijsbeleid te evalueren.

Bepaal je onkosten

Weet jij nog wat jouw kostprijs is? Enkele jaren geleden heb jij deze waarschijnlijk berekend.  Toen heb je vastgesteld hoeveel je wilde verdienen om in ieder geval geen verlies te maken op het product of de dienst. Vaak is de kostprijs niet meer aangepast terwijl er buiten de kliniek wel degelijk prijsveranderingen plaatsvinden. Denk aan stijgende kosten, prijsverhogingen van leveranciers, inflatie en toenemende loonkosten.

Hoe sta je ervoor als je geen prijswijziging doorvoert? Is het nog steeds mogelijk om jouw kliniek te laten draaien, salarissen uit te betalen en komen jouw plannen voor de toekomst niet in gevaar? Kan je ermee weg komen om geen prijsverhoging door te voeren of wordt het allemaal erg krap met het risico op  verlies? Kan je het een en ander compenseren door een prijswijziging door te voeren? Dit zijn enkele vragen die waarschijnlijk spelen op het moment dat je de prijzen wilt gaan aanpassen. Het antwoord hierop zal op basis van eigen onderzoek naar voren komen. Kijk eens kritisch naar jouw kliniek dan zal blijken dat het wellicht niet nodig is om van alle producten en diensten de prijs te verhogen. Gebruik de verschillende productrapporten in Animana en raadpleeg collega’s of overleg met de verschillende vertegenwoordigers uit de industrie. Wellicht is het mogelijk om bepaalde producten gunstiger in te kopen.

Wat doen klinieken in de buurt?

Ook de prijs van de concurrent kan een belangrijke reden zijn om jouw prijs aan te passen. Natuurlijk hoef je niet mee te gaan met prijswijzigingen of acties die jij zelf niet kun waarmaken. Blijf altijd realistisch over je eigen prijsbeleid. Je kunt er niet altijd achter komen wat jouw buurtklinieken doen. Sommige publiceren een prijslijst andere vermelden dit weer niet. Toch is het voor jou van belang om enig inzicht hierin te krijgen. Wellicht zijn de prijzen van een buurtkliniek gezakt, vraag je dan af of het verstandig  is om de prijs te verhogen. Blijf wel altijd eerlijk en denk aan de mogelijkheden die het verhogen van de prijs biedt. Uiteindelijk moet een investering in opleiding van personeel of een nieuw röntgenapparaat ergens van betaald worden. Een huisdiereigenaar heeft hier tenslotte ook zelf baat bij.

In plaats van de prijs te verhogen (of verlagen) is het ook mogelijk om iets met de waarde van je dienst of product te doen. Wat wij bedoelen met de waarde leggen wij in uit in deel 2 van dit artikel.

Volgende keer, deel 2: Zo kun je communiceren over jouw prijsverhoging!

Ook interessant

Wil jij graag meteen aan de slag met jouw productprijzen, lees dan verder op onze uitgebreide Knowledge-base: