Het eerste wat jij zal denken: “alles leuk en wel, maar wij zijn een dierenkliniek, naast de voor de hand liggende zaken zijn er niet zo veel overeenkomsten met een ziekenhuis”.

Wat dacht je van ‘No Show’. Dit zijn afspraken die gemaakt zijn maar waarbij niemand komt opdagen. Heel vervelend natuurlijk en ook nog eens erg kostbaar. Zo werden er in 2011 bij het Spaarne Ziekenhuis zo’n 18.000 afspraken niet nagekomen. Daar moest iets aan gebeuren en daarom koos het Spaarne Ziekenhuis voor een actief anti ‘no show’ beleid: 48 uur van tevoren wordt een afspraakherinnering verstuurd via SMS en bij een ‘no show’ krijgt men een boete. Deze boete werd bij wijze van proef nog niet direct doorgevoerd.

“In het ziekenhuis was het no-show-percentage in 2012 zo’n 4,5%. Bijna twee jaar later is het percentage teruggebracht naar slechts 0,2%. Het levert financieel dus enorm veel op.” – Steffen Grit, bedrijfskundig manager Spaarne Ziekenhuis

Op 18.000 ‘no shows’ is gebleken dat een SMS-herinnering sturen een actief middel is waarbij onnodige kosten voor het ziekenhuis voorkomen kunnen worden. Omdat een actief ‘no show’ beleid zijn vruchten af werpt zijn er veel ziekenhuizen die het voorbeeld van het Spaarne Ziekenhuis volgen en zelfs actief promoten. Het Gelreziekenhuis promoot dit bijvoorbeeld actief als service dienst.

Is SMS’en iets voor jouw kliniek?

Als je nog niet begonnen bent, waarschijnlijk wel! Laten we het voorbeeld van de ziekenhuizen nemen. Een gemiste afspraak kost jou aan consultprijs misschien €45 euro.

Een SMS verzenden kost €0,09 euro. Voor de prijs van 1 afspraak kan jij dus 500 klanten herinneren aan hun afspraak en dat is fijn want daarmee voorkom je gemiste afspraken. Bezoekers van je kliniek zullen:

  • Vaker op tijd komen voor de afspraak
  • Beter voorbereid zijn op de afspraak
  • Op tijd de afspraak verplaatsen of afzeggen
  • De SMS zien als een extra service van hun dierenarts

Ook interessant: