Tegenwoordig verlaat bijna niemand meer zijn huis zonder zijn mobiele telefoon mee te nemen. Maar ook binnenshuis wordt er door sommige mensen geen stap verzet zonder de telefoon. Zelfs het toiletbezoek kan tegenwoordig niet meer zonder. Hierdoor is de kans dan ook groot dat jouw berichtje meteen wordt gezien, maar hier zit ook meteen een uitdaging in, want communicatie via sms verloopt vaak via korte berichten. Hoe kan je jouw klant informeren als je dit maar met een klein aantal letters kunt doen? Teksten maken is sowieso een uitdaging binnen de kliniek, want waar haal je de tijd vandaan, hoe moet je überhaupt een bericht maken en hoe verwerk je alles wat je graag wilt melden? Hier volgen een paar tips van onze kant.

Zorg ervoor dat je boodschap relevant is

Laten we het eerst even over ‘tone of voice’ hebben. Vaak wordt gedacht dat dit voornamelijk bepaald wordt door ‘u’ of ‘jij’ gebruik, maar het is veel meer dan dat. Het is een stukje identiteit van jouw kliniek. Je zult wellicht de voorbeelden herkennen van webshops of postbezorgers die ook sms-berichten versturen. Je ziet de verschillen in de tekst en je herkent hierdoor ook de verschillende bedrijven, hun tekst past vaak bij de klantreis die jij in het (bestel) proces hebt ervaren. Overigens is een aanhef als ‘Beste dhr/mevr’, ‘Beste baasje van, huisdiereigenaar’ of helemaal geen aanhef is eigenlijk een no go.

Maak je bericht aantrekkelijk

Je kent ze vast wel, die berichtjes die je provider naar je verzendt wanneer je een ander land binnentreed. Altijd geautomatiseerd en redelijk ‘anoniem’ voor de ontvanger. Maar toch is het mogelijk om ook hierin aantrekkelijk over te komen. Als voorbeeld; Beste klant, U bevindt zich in Spanje, in dit land kunt u met uw mobiele abonnement; bellen, sms’en en internetten zonder extra kosten of ‘Welkom in Spanje! Goed om te weten: Je kunt je abonnement hier gewoon gebruiken zoals in Nederland’.

De tone of voice gaat in deze voorbeelden over de aanhef heen. En eerlijk, misschien is de (generieke) aanhef zelfs niet eens nodig. Daarbij, waarschijnlijk wist jij zelf ook wel dat je in Spanje was. Vraag je eens af welke van de twee berichten je verder zou willen lezen. In de twee voorbeelden is de informatie nagenoeg identiek, maar door het spelen met woorden komt de boodschap toch anders over. Hierbij is het laatste voorbeeld aantrekkelijk, daarmee relevanter en geeft het minder het idee van een inbreuk op het moment (van de ontvanger).

Tip: Meer informatie weergeven: gebruik een link shortner zoals Bitly. Zo kan je wanneer je een sms-herinnering voor een vaccinatie verstuurt toch nog uitleggen wat precies ‘rabiës’ is. Gewoon simpel doorverwijzen naar jouw website.

Betrouwbaarheid

Wanneer jij aan de slag gaat met het schrijven van teksten ga je wellicht zoeken naar voorbeelden of inspiratie. Je zult teksten tegenkomen die nagenoeg gebruiksklaar zijn. Copy, paste… Toch is het belangrijk om dicht bij jezelf te blijven, bij de communicatie die jouw kliniek al voert. Deze consistentie is belangrijk voor het opbouwen van een betrouwbaar imago. Dit betekent niet dat je op al je ‘kanalen’ (bijvoorbeeld: Facebook en Instagram) een kort en bondige stijl moet aanhouden, maar wel dat de identiteit van jouw kliniek herkenbaar blijft. Als je kiest voor formeel, houd dit dan ook aan in je sms-tekst. Ben je online (en in de kliniek) iets meer ‘fun’, behulpzaam of informatief dan past dit ook prima binnen een sms.

5x: Short copy in het kort:

Short copy; een korte tekst die de aandacht trekt. Het vergt vaak wat moeite om goede short copy te creëren. Hieronder 5 korte tips:

1. Kies een herkenbare stijl
Je kunt in een sms geen gebruik maken van je logo. Toch kun je ook in tekst zorgen voor herkenbaarheid. Hoe worden klanten aangesproken of benaderd in de kliniek en welke aanspreekvorm gebruiken jullie in e-mails en op de website? Zorg ervoor dat dit hetzelfde is in je smsjes.

2. Gebruik actief taalgebruik
Vermijd hulpwerkvoorden, verleden tijd en passieve zinnen zoals ‘Poes moet weer gevaccineerd worden.’ Gebruik liever ‘Denkt u aan de vaccinatie van Poes’ of ‘Hernieuw de vaccinatie van Poes’.

3. Ga voor de personal touch
Zorg voor een aanhef waarin de ontvanger zich herkent. Je stuurt immers een bericht naar een telefoonnummer dat bij een persoon hoort. Gebruik een gepersonaliseerde aanhef en niet ‘Beste klant, baasje of huisdiereigenaar’.

4. Wees consistent
Zorg voor een huisdier is iets persoonlijks. Jouw klanten bezoeken de kliniek omdat ze zich prettig voelen bij jou. Vertaal dit niet in een sms maar blijf bij de tone of voice van jouw kliniek. Zorg voor consistentie in jouw communicatie en dus voor herkenbaarheid.

5. Test en blijf testen
Wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken. Dit betekent dat de teksten in de Animana Content Designer eigenlijk nooit ‘af’ zijn. Duik na enige tijd van proberen eens in de rapportentool van Animana, doe een onderzoek onder klanten en pas waar nodig teksten aan.

Ook interessant: