Misschien valt het je in de recente berichtgeving rondom Corona op dat er veel zorgen zijn over de voortgang van de reguliere humane zorg. Omdat veel patiënten met Corona zich in ziekenhuizen melden wordt een groot deel van de beschikbare zorgcapaciteit opgeslokt, waardoor reguliere operaties worden verschoven of uitgesteld.

Voor de dierenartspraktijk wellicht een herkenbaar probleem. Door restricties, strengere maatregelen en (gedeeltelijke) lockdowns hebben veel diereigenaren de reguliere zorg (zoals bijvoorbeeld een vaccinatie) uitgesteld. Een vaccinatie is voor de praktijk nooit alleen maar een consult om ‘de prik’ te geven. Het belangrijkste moment van deze jaarlijkse check is juist altijd ‘het consult’ zelf – het klinisch onderzoek en de anamnese. Dit is het moment waarop ieder jaar de conditie, het welzijn en de gezondheid van een huisdier gecontroleerd kan worden. Hierdoor kunnen in een vroegtijdig stadium gezondheidsproblemen ontdekt, behandeld en zelfs voorkomen worden.

Als voorbeeld: was het ooit zomaar ‘een bultje’ zonder de luxe van een jaarlijks klinisch onderzoek? Bij huisdieren wordt vaak mild gesproken of gedacht over serieuze aandoeningen. Hoeveel dier eigenaren heb jij dit jaar gesproken over ‘een bultje’ waar deze zelfde aandoening in het humane vak als “kanker” meer gewicht meekrijgt? Het is niet dat diereigenaren laconiek zijn over verschillende aandoeningen. Het ‘lichter’ maken van aandoeningen en behandelingen komt mede door de toegankelijkheid van zorg, en het vroegtijdig signaleren van problemen door de luxe van een jaarlijks klinisch onderzoek en snelle diagnostische (in-huis) mogelijkheden van een praktijk.

Om te voorkomen dat (gezondheid)problemen groter worden dan ze zijn is een klinisch onderzoek soms letterlijk van levensbelang. Ook voor de praktijk zelf, wanneer diereigenaren weer massaal naar de praktijk komen voor uitgestelde zorg, zal dit zorgen voor een verhoogde werkdruk, stress en haast onvermijdelijk fouten in onder andere zorg en bijvoorbeeld communicatie en financiële transacties. Met het proberen te voorkomen van een ‘golf aan uitgestelde zorg’ snijdt het spreekwoordelijke mes aan twee kanten. Want: waarom iets uitstellen wat je nu al zou kunnen doen?

Wat kan je zelf doen om een golf aan uitgestelde zorg te voorkomen?

Voorkomen kan je het nooit helemaal, wat je wel kunt doen is nu al proberen te voorkomen dat deze golf aan behandelingen enorm hoog gaat worden. Dit kan je doen door te inventariseren, te informeren en diereigenaren te activeren. De bovenstaande tekst over het belang van een klinisch onderzoek is voor jou als dierenarts of paraveterinair natuurlijk gesneden koek, maar voor een diereigenaar niet zo vanzelfsprekend.

Inventariseer

Met behulp van het Praktijk Management Systeem kan jij gemakkelijk zien hoeveel vaccinaties en consulten jij deze periode (in vergelijking met voorgaande periodes) hebt gedaan. Ook is het mogelijk om te zien hoeveel diereigenaren bijvoorbeeld hebben gereageerd op jouw (automatische) herinneringen. Met het verkrijgen van inzicht in deze data krijg jij een goed beeld van de zorgbehoefte in jouw praktijk.

  1. Rapportage
    Maak een rapportage van jouw (automatische) herinneringen. Via deze link zie je hoe dat werkt. Zo kan je gemakkelijk inzicht krijgen van het succes van de uitgaande berichtgeving. Het doel is immers om diereigenaren een afspraak te laten maken. Zie je dat het tegenvalt of minder is dan voorgaande jaren dan volgen hieronder enkele tips hoe je diereigenaren kunt informeren en activeren.
  2. Animana Pulse
    Met behulp van het dashboard van Animana Pulse krijg je dagelijks geüpdate informatie over de financiële gezondheid van jouw kliniek. Klik hier voor meer informatie.

Informeer

Stel diereigenaren op de hoogte van eventuele uitgestelde zorg doormiddel van bijvoorbeeld (automatische) herinneringen. Vermeld hier natuurlijk bij waarom de behandeling, vaccinatie of het onderzoek van belang is. Dier eigenaren willen altijd achtergrond; “de waarom” van jou advies.

  1. (Automatische) herinneringen
    Verstuur niet zomaar je herinneringen naar de dier eigenaar. Bekijk nog eens kritisch de tekst. Wellicht kan je deze aanvullen, verduidelijken of zelfs laten “doorlinken” naar achtergrond informatie op jouw website of online bookingstool.
  2. Veterinary Content Cloud
    De veterinaire industrie helpt jou met het uitleggen van de “waarom”. Waarschijnlijk maak jij al gebruik van deze “hulp” door middel van posters in de wachtkamer of kliniekfolders. Industrie-informatie vanuit de Veterinary Content Cloud is direct te importeren binnen Animana en te koppelen aan producten, behandelingen en zelfs jouw praktijkmarketing activiteiten.

Activeer

Helaas ben je er met alleen informeren nog niet – veel van de diereigenaren die jouw kliniek bezoeken hebben een ‘duwtje in de rug’ nodig. Met andere woorden: je moet ze ‘activeren’, dus direct aanzetten tot het maken van een afspraak of het opnemen van contact met de kliniek.

  1. (Automatische) herinneringen
    Verstuur je al herinneringen voor de kliniek? Hartstikke goed, echter weet jij hoeveel van deze verzonden herinneringen daadwerkelijk leiden tot een afspraak? Met het versturen van een ‘oproep kaartje’ is het maken van een afspraak voor een diereigenaar lastiger dan via een herinneringsemail met een link naar bijvoorbeeld de online bookingstool. Ook kan je met behulp van een e-mail gemakkelijker de ‘waarom’ (deze afspraak nodig is) verduidelijken door bijvoorbeeld links in te bouwen naar de website of blogs van jouw praktijk.
  2. SMS’en
    Je bericht echt onder de aandacht brengen dat doe je door te ‘verrassen’ en gebruik te maken van kanalen waar weinig concurrentie is voor de aandacht voor jouw bericht. Het verschil met SMS is dat dit medium vaak alleen gebruikt wordt door bedrijven die diensten aanbieden waarbij de gebruiker echt geïnformeerd dient te worden, zoals bijvoorbeeld een bericht van de bank of een bevestigingscode voor een login.

    Een oproepkaartje verdwijnt al snel tussen de andere post op e stapel of de overige berichten op het prikbord en de koelkast. Daarbij is een e-mail in de inbox van de ontvanger vaak ook snel vergeten. Van SMS maken minder bedrijven gebruik – waardoor het bericht meer opvalt. Daarbij kan de ontvanger meteen contact opnemen met de kliniek, want men heeft immers de telefoon al in de hand. Ook kan je gemakkelijk doorverwijzen naar je website.

  3. Social Media
    Veel Facebook en Instagram accounts van klinieken hebben verschillende posts en filmpjes over de corona-maatregelen en veiligheid in de praktijk maar deze kunnen juist afschrikkend werken. Natuurlijk wil je laten zien dat men gerust een afspraak kan maken en dat jullie gewoon open for business zijn. Maar toch laat je hiermee zien dat alles anders is dan normaal: dit kan een reden voor een diereigenaar om het bezoek uit te stellen. Probeer te laten zien dat, ondanks de veiligheidsmaatregelen, eigenlijk alles bij het oude is gebleven. Leg het belang (de waarom) van behandelingen uit en blijf vooral posten en actueel in de berichtgeving. Je zult zien dat het werkt!

Ook interessant: