Internetcampagnes, advertenties in de krant, een radiospotje, je kunt er bijna niet meer omheen. Het is weer februari gebitsmaand. Veel klinieken grijpen deze maand, ‘de maand van het gebit’ aan om hun klanten te informeren en te mobiliseren. Deze maand biedt voor dierenklinieken een uitgelezen kans om klanten terug te laten keren die al een tijdje geen bezoek hebben gebracht aan de dierenarts. Ben jij van plan om een campagne te doen, of jouw klanten te informeren over de maand van het gebit? Dat is mooi, maar je bent waarschijnlijk niet de enige. Hoe zorg je dat jouw marketing er met kop en schouders bovenuit steekt? Animana biedt in dit geval een uitgebreid wapenarsenaal. Wapenarsenaal? Ja, je leest het goed! Met Animana ben je op marketinggebied tot de tanden toe bewapend. Je hebt de tools om een goede campagne op te zetten en er de vruchten van te plukken.

Alles begint met content.

Content? Ja, maar laten we het niet meteen al te moeilijk maken – content is informatie, en informatie is kennis, en je hebt alle kennis in handen om goede content te maken – Je hoeft er alleen maar een beetje tijd in te steken. Huisdiereigenaren nemen hun beslissingen op basis van goede informatie, en je hebt hun respect al verdiend als hun dierenarts. De eerste stap is het overwegen van een onderwerp. Traditioneel wordt februari gezien als de “Maand van het gebit”, dus dit is een goede plek om te beginnen, maar voel je vrij om over onderwerpen te schrijven die voor jou wellicht op dit moment ook belangrijk zijn.

Enkele tips

Content Tip 1:  Begin met het bekijken van de vragen die je de hele tijd krijgt, bijvoorbeeld: “Mijn hond heeft een slechte adem, wat kan ik eraan doen”, “Moet ik naar de dierenarts gaan”, “Kan ik mijn tanden van mijn huisdier zelf schoonmaken? Huisdiereigenaren stellen vaak vragen die snel en simpel te beantwoorden zijn. Vergeet niet dat wat voor jou vanzelfsprekend is dit voor een huisdiereigenaar waarschijnlijk niet is.

Content Tip 2:  Houd het simpel. Huisdiereigenaren zijn niet op zoek naar een essay over een onderwerp – Gewoon een belangrijk advies, duidelijk uitgelegd. Als je bericht slechts een paar zinnen is, dan is dat prima – zolang het maar een goed en relevant advies is, zal de klant het waarderen.

Content Tip 3:  Het verwerken en opnemen van een promotie, actie of een korting kan de effectiviteit van een campagne aanzienlijk vergroten.

Content Tip 4:  De veterinaire industrie stelt veel goede content ter beschikking voor de praktijk. Als u iets ziet wat u naar uw klanten wilt sturen, waarom vraagt u dan niet aan het bedrijf of u het kunt gebruiken? Vaak heeft de industrie wel iets achter de hand wat u met een paar aanpassingen al helemaal ‘eigen’ kan maken. Zo past het goed binnen de communicatie en lijn van de praktijk.

Content verspreiden


E-mail

In de eerste plaats wilt u waarschijnlijk in één keer uw bericht via e-mail naar veel van uw klanten sturen. Waarschijnlijk heb je de huisdiereigenaren al geselecteerd naar wie je een email gaat sturen. E-mails stellen je in staat om je informatie duidelijk te presenteren waar het voor je klanten gemakkelijk te overzien is. In Animana kan je de Content Designer gebruiken om je content er met minimale inspanning goed uit te laten zien.

SMS Tekstberichten

Soms afgedaan als een ouderwetse manier van communiceren, maar keer op keer hebben we geweldige resultaten gezien. Overheden en zorginstellingen geven ook prioriteit aan tekstberichten boven andere vormen van communicatie. De keuze hiervoor komt omdat dit tegenwoordig geen standaard communicatiemiddel meer is en daardoor extra opvalt.

Tip: Natuurlijk moet de informatie in een SMS-bericht kort en bondig zijn. Als voorbeeld: “Vergeet niet dat uw huisdier ook een gebitscontrole nodig heeft – neem nu contact met ons op om een afspraak te maken voor een gebitscontrole”. Een tweede optie is een SMS-bericht versturen met een link naar jouw website waar het volledige artikel staat, bijvoorbeeld “Heeft Benji een stinkende adem? Lees onze tips voor een gezond huisdierengebit: short.url/1234”.

Social Media

Als je praktijk goede sociale media heeft, moet je ook hier je advies plaatsen – Je zal waarschijnlijk een grote publieksparticipatie krijgen, wat leidt tot een succesvolle campagne.

Vergeet niet om een follow-up te doen.

Advies gegeven. Afspraak gemaakt. Missie volbracht! Niet helemaal – We weten allemaal dat gezonde tanden onderhoud nodig hebben. Vergeet niet om zes maanden herinneringen te sturen – Deze aandacht voor details kan vaak de cruciale stap zijn voor een gezond huisdier en een tevreden eigenaar.

Ook interessant: