Text message your customers

Steeds meer bedrijven maken gebruik van sms- of tekstberichten om met hun cliënten te communiceren. Wij hebben gemerkt dat een sms in deze moderne wereld van e-mail, sociale media en instant messaging een van de effectiefste manieren is om met uw cliënten te communiceren. Daarbij is het een geweldige manier om uw praktijk te laten groeien. In dit artikel leg ik uit waarom.

Maar eerst wil ik u een paar vragen stellen:

  • Hoeveel ongeopende e-mails hebt u?
  • En hoeveel ongelezen sms’jes?

Bij de meeste mensen gaat het hetzelfde als bij mij: een overlopende inbox vol ongelezen e-mails en een verdwaald spambericht, maar ik heb geen enkele ongelezen sms! Voeg daarbij het feit dat we een sms doorgaans aandachtig lezen voor we hem wissen (over de meeste van mijn e-mails kan ik dat niet zeggen). Dus ja, sms’jes zijn een goede manier om met cliënten te communiceren. Maar hoe moeten we ze gebruiken?

Meestal hebben mensen het overdag druk met werk, de kinderen halen en brengen, boodschappen doen, winkelen, enz. Maar als hun huisdier herstellende is van een operatieve ingreep, is er maar één ding dat hen bezighoudt: Hoe gaat het met mijn dier? Meer willen ze niet weten. U kunt natuurlijk uw cliënten bellen om hun dat te vertellen, maar dat kan zowel voor hen als voor u tijdrovend zijn; misschien zijn ze druk bezig en niet in de gelegenheid op te nemen. Een simpel sms’je kunnen ze echter even tussendoor op hun telefoon lezen. Bijvoorbeeld: ‘Rambo is wakker en het gaat goed met hem. U kunt hem om 16.00 uur ophalen. Met vriendelijke groet, TopVets.’ Met dit ene berichtje weten ze alles wat ze moeten weten, slaken ze een zucht van verlichting en gaan verder met hun bezigheden.

Wanneer u uw berichten opstelt, is het goed ernaar te streven mensen te motiveren om iets te doen, hun gedrag te sturen. Om dit te bereiken moet u steeds het doel van uw bericht voor ogen houden. Hieronder vindt u enkele voorbeelden:

Bericht: Beste meneer Jansen, Rambo is wakker en het gaat goed met hem. U kunt hem om 16.00 uur ophalen; dan krijgt u verdere informatie.

  • Doel 1: de cliënt laten weten dat de ingreep succesvol was.
  • Doel 2: zorgen dat de cliënt zijn huisdier om 16.00 uur ophaalt.
  • Doel 3: zorgen dat de cliënt niet naar de praktijk belt voor meer informatie, omdat u hebt laten weten dat hij al die informatie later van u krijgt.
  • Gevraagde actie van de cliënt: geen

Bericht: Beste meneer Jansen, het is tijd voor Rambo’s vaccinatie. Klik HIER of bel ons op nummer 0612345678 om een afspraak te maken.

  • Doel 1: de cliënt laten weten dat de hond moet worden gevaccineerd.
  • Doel 2: zorgen dat de cliënt een afspraak maakt.
  • Actie van de cliënt: online of telefonisch een afspraak maken.

Bericht: Beste meneer Jansen, hierbij bevestigen wij de afspraak voor Rambo op 07-06-2016 om 16.30. Met vriendelijk groet, TopVets (012 345 6789012 345 6789)

  • Doel 1: de cliënt herinneren aan de afspraak.
  • Doel 2: zorgen dat de cliënt op tijd in de praktijk is.
  • Doel 3: zorgen dat de cliënt ruimschoots gelegenheid heeft om te bellen als de afspraak moet worden verzet.
  • Actie van de cliënt: op tijd zijn op de afspraak. Indien nodig terugbellen.

Bericht: Meneer Jansen, vandaag zijn enkele katten uit uw buurt met vergiftigingsverschijnselen naar onze praktijk gebracht. Ons advies? Houd uw kat een paar dagen binnen.

  • Doel 1: specifieke huisdiereigenaren informeren over een potentieel gezondheidsrisico.
  • Doel 2: advies geven en aanbevelingen doen om de huisdieren van cliënten te beschermen.
  • Doel 3: verbeteren van de relatie met uw klanten door hun een waardevolle service te bieden.
  • Actie van de cliënt: katten binnenhouden.

U ziet dat de voorbeelden hierboven steeds als doel hebben de cliënt te informeren. Sommige berichten zijn ook bedoeld om mensen te motiveren om in actie te komen, een afspraak te maken of de kliniek te bellen. Als actie van de cliënt gewenst is, zorg dan dat dit zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. Als ze u moeten bellen, vermeld dan het telefoonnummer. Als u informatie wilt delen, zorg dan voor een link. Als er een afspraak moet worden gemaakt, zorg dan dat dat op elk moment van de dag mogelijk is, zelfs buiten de praktijkuren.

Prijs:

aan het versturen van sms’jes vanuit Animana zijn kosten verbonden (momenteel € 0,09 per bericht). Maar bedenk eens welke waarde ze toevoegen aan uw praktijk; en bedenk hoeveel één gemiste afspraak kost aan gederfde inkomsten en verspilde tijd. Al voorkomen sms’jes maar één gemiste afspraak, dan zijn ze de investering al dubbel en dwars waard.

Ook interessant: