Verschillende keren per jaar zijn er grote landelijke acties om huisdiereigenaren bewust te maken van bepaalde thema’s. Zo kennen we februari als Maand van het Gebit en juni is landelijk de chipmaand.

Maandthema’s bieden kansen

Het zal je vast opgevallen zijn dat in deze periodes er veel gesproken wordt over het betreffende thema. Het kan zijn dat je op social media posts voorbij ziet komen over het onderwerp, je collega’s in de buurt er over praten in de lokale krant, de dierenwinkel er extra aandacht aan besteedt of misschien is er zelfs wel een tv-campagne.

Dierenklinieken, dierenwinkels, de industrie en overige bedrijven steken vaak veel energie in het ontwikkelen en onderhouden van deze grote landelijke campagnes ten aanzien van de betreffende thema’s. Omdat het thema (in het geval van deze maand, de “microchip”) veel landelijke aandacht krijgt zal het ook bij jouw klanten bewustwording creëren. Het kan dus best een goed idee zijn om op deze campagne ‘mee te liften’. Je branchegenoten doen namelijk een groot stuk van de marketing hetgeen je dus niet zelf meer hoeft te doen. Daarnaast kun je je afvragen of sommige thema’s niet het hele jaar door de aandacht behoeven. Neem maand van het gebit; je wilt natuurlijk niet alleen in februari gebitscontroles uitvoeren.

Kansen ontdekken met Animana

Nu wil jij natuurlijk weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw kliniek. Animana biedt een schat aan informatie wanneer data door je team op een goede manier in Animana verwerkt wordt. Zo kan jij al met enkele klikken zien hoeveel katten in jouw kliniek niet gechipt zijn. Het is vervolgens makkelijk om deze klanten uit te nodigen voor het plaatsen van een microchip. Dit is uiteraard ook meteen een mooie gelegenheid om een klinisch onderzoek uit te voeren of om het nogmaals te hebben over vaccineren en/of parasieten.

Voorbeeld:

  1. Ga in Animana naar het menu Extra,
  2. Klik in het menu op Mailing,
  3. Ga naar Mailing filter toepassen patiënten,
  4. Vul het filter naar wens in en selecteer de optie Alleen zonder chip,
  5. Klik op Toon selectie,

Hierna zie je alle huisdieren (afhankelijk van het ingestelde filter) die nog geen microchip hebben. Dit zijn de eigenaren die mogelijk interesse hebben in het laten plaatsen van een microchip.

Geef informatie en achtergrond

Wanneer je als voorbeeld voor juni chipmaand klanten wilt uitnodigen voor het plaatsen van een microchip, is het altijd goed om deze mensen helder te informeren. Deze klanten hebben immers nog niet (of nooit) gekozen voor dit product en hebben waarschijnlijk meer behoefte aan informatie voordat ze een beslissing nemen.

Het over de streep halen met een korting is meestal niet voldoende. Gelukkig hoef je vaak niet zelf in de pen te klimmen of opsommingen te tikken met voor en nadelen. Tijdens deze themamaanden stellen verschillende bedrijven gratis teksten, afbeeldingen en informatie ter beschikking voor het maken van brieven en e-mails. Natuurlijk kun je deze één op één overnemen, maar misschien is het mooier om deze aan te passen naar de stijl van jouw kliniek.

Tip:

Met behulp van Vetstoria kunnen klanten gemakkelijk thuis online een afspraak maken bij jouw kliniek. Ze kunnen hierbij zelf opgeven wanneer, hoe laat en waarvoor ze de afspraak willen maken waardoor jij zelf de controle over hebt de afspraken via specifieke settings, bijvoorbeeld door de open plekken in jouw agenda aan te geven. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op via https://www.animana.nl/contact/

Ook interessant: